En vecka hemma.

Sen vi kom hem har jag jobbat lite, haft panik över skolan och varit ledig. Jag och Lukas har varit på RixFM festival i Kungsträdgården också.
Jag var på ett reservupprop för en plats på Södertörn men fick ingen. Så nu är frågan om jag ska fortsätta köra fram och tillbaka till Jönköping. Det är så svårt att bestämma... Lockande att skita i alltihopa, men jag har ändå inget jobb just nu. Vilket gör det svårfinansierat att åka. Ja. Ond cirkel.

I helgen var i alla fall Felle hemma!
Jag hämtade henne på Arlanda på torsdagsnatten och vi hängde hela fredagen. Det var sol så det var självklart poolhäng med en paus för att hälsa på mormor.

På lördagen var Felle ute på nån ö med sina kompisar och jag och Lukas åkte med mamma och pappa ut till Grisslehamn, till Classe och Bittans sommarställe. Det var jättemysigt där! Vi åt lunch och jag och mamma låg på bryggan innan vi var tvungna att stressa först till Edblads outlet och sen tillbaka till Stockholm. Lukas skulle på överrasknings-30-års-fest och jag skulle på överraskningsfest för min kompis som har varit i Japan ett år och precis kommit hem!
På söndagen var det middag i Tullinge och nu har Felle åkt hem igen. MEN. vi ses snart igen! För vi hela familjen bokade resa till London över helgen när Felle fyller år!

En vecka i Spanien.

Det var som sagt skönt att komma fram! Mamma, pappa och Bettan var där så vi hann hänga med dom hel fredagen tills dom skulle åka hem. Vi såg meteoritregn första natten, låg vid poolen och åt god mat. Resten av veckan var jag och Lukas själva kvar.
Vi var i Malaga en dag och kollade på "Castillo de gibralfaro" som typ är en fästning uppe på en höjd. Vi var oxå i Benahavis och gick i den här bäcken man tar sig igenom genom att simma och gå och snubbla fram. Sista kvällen var det mån-festival. Alla nere i byn hade vita kläder på sig och picknick på stranden och klockan 00 släppte alla upp lysande vita ballonger i himlen. Det var coolt!
Det var en väldigt varm vecka!

Utsikt från Castillo de gibralfaro
Benahavis.

Valencia och Granada.

Dom två sista dagarna åkte vi mest bil. Vi stannade i Valencia, kollade in stan på kvällen och åkte sen ner till Granada för att se Alhambra, som tyvärr var fullt för dagen. Så vi körde bara vidare ner till mamma och pappa. Så det tog oss alltså 7 dagar att ta oss ner till lägenheten i Spanien. Det var skönt att äntligen komma fram!

Andorra.

Coolt land ändå! Jag skulle vilja åka tillbaka och åka skidor nångång. Man kände att det är det som är grejen där. Häftigt att landet består av jättesmå städer där det är höga berg åt alla hålla man kan se. För att komma dit körde vi bil på krångliga vägar bland molnen. Det konstigaste är att vara ett land dit alla måste ta bilen men det fanns inte parkeringar så det räckte!
Vi åt god mat, kollade in shoppingen och gick upp på ett berg för att se en grotta. Men ingången var full med getingar och man var tvungen att krypa in, så vi struntade i det och kollade på utsikten istället.

Vattenfall i Frankrike.

Planen var att åka mot Montpellier. Men vi hittade ett vattenfall en liten omväg bort vi bara ville kolla på först. Dit kom vi fram typ halv fem. Bikini och gympadojor på. Det skulle bli en rejäl promenad. Det finns sex vattenfall i "Cascade du Herisson" det kommer från en alptopp och rinner neråt i sex olika nivåer. Vi gick till tredje och sen kände vi att det var dags att bada. Det var även lite tidspress då parkeringen stängde klockan 19.

Det första var coolast men det tredje var mest badvänligt! När vi tagit oss ner för berget igen hade vi beslutsångest. Klockan var redan mycket och var och hur skulle vi sova. Efter mycket om och men körde vi bara till en camping vi hittade på kartan. En camping i franska alperna. I en liten by som heter Nantua. Det var ett bra beslut! Det var mysigt att vakna i tältet mellan bergen. Det var mycket varmare att sova här än i Tyskland!

På morgonen drog vi vidare, planen hade förändrats från Montpellier till Andorra. "När vi ändå är i närheten..."

Luxemburg.

Efter en dags körande kom vi fram till Luxemburg, vi åkte till byn Vianden och tittade på ett gammalt slott där de samtidigt hade någon medeltidsfestival.

Vi åkte vidare ner till huvudstaden Luxemburg där vi bodde på hotell. Det kändes så lyxigt efter att ha sovit i ett iskallt tält i Tyskland! Hotellet låg ca 4km från stan. Det är inte så långt tänkte vi. Promenad både dit och hem! Det är ett bra sätt att se hur en stad faktiskt ser ut och vi orkade inte leta parkering. Alla hus hade galler och jalusier för fönstren, undrar om det är en farlig stad...
Vi åt middag på ett mysigt torg och gick runt i stan innan vi gick tillbaka till hotellet.

Innan vi åkte vidare tittade vi på en gammal borg som började byggas på 1100-talet. Katakomberna under som har används i krig i olika tider är med på UNESCO's världsarvslista. Det var coolt! Vi var långt nere i marken, pratade om att det säkert var lika djupt som vårt 5våningshus hemma är högt!

Oskarström-Bremen.

Igår började vi äntligen vår resa! Vi åkte ner till Oskarström på eftermiddagen och fick mat och sovplats hemma hos min kusin Helena. Känns så avlägset att vi bodde i grannhuset när vi var små, som att det var ett helt annat liv! Men ändå känns det så hemma att vara där.

Imorse drog vi vid 8.30. Målet var Bremen i Tyskland. Förra gången vi åkte till Tyskland åkte vi bara broar, men den här gången tog vi färjorna. Helsingborg- Helsingör och sedan Rødby-Puttgarden.

Vi har fått för oss att det kan vara mysigt att tälta nån natt på väg genom Europa. Det blev inatt. Vi åkte och letade, det andra stället vi hittade var bra! Vi smällde upp tältet och drog in till stan. Där tog vi en drink vid strandpromenaden, gick in i stadskärnan, tittade på statyn av gatumusikanterna från Bremen (bröderna Grimm) och åt middag på en Italiensk mysig restaurang.

Nu är vi tillbaka på campingen och ligger i tältet. Vi var lite fundersamma på vad vi skulle sova på MEN, vi har ju två bäddmadrasser i bilen som ska ner till Spanien! Kommer sova skönare inatt än jag nånsin gjort i tält förut!

Sommar!

Det har varit en riktig sommarvecka! Det har regnat en del men ändå varit skönt väder och frisk luft ute!
Jag har jobbat två dagar. I tisdags efter jobbet åkte jag in till stan och träffade mina gamla killar. Vi satt vid Skanstull och gick på promenad till ett berg i årstaviken senare.

I onsdags var jag ledig, då var jag mest hemma på dagen. Fick veta att jag måste vänta ännu längre på att få veta om jag får börja skolan här i Stockholm. Jag är fortfarande reserv. Jag gick till frisören för jah ville ha en ny frisyr men hon tyckte inte att jag skulle klippa av mig håret så det får bli nästa gång. Men hon klippte i alla fall av typ 13 cm. På kvällen behövde jag lite energi, jag åkte in till stan och käkade indisk mat med Elin.!

Nu packar jag och tänker så det knakar, strax ska jag åka till Tullinge och vänta på Lukas. Vi åker på semester idag! Det ska bli så skönt!

Kanot och tält.

På lördag morgon handlade vi och fixade sen mötte vi fyra kompisar i Gudö där vi hyrde kanoter. Lukas och hans kompisar gör det här som tradition en gång om året, men jag har inte varit med tidigare.
Vi paddlade igenom tre sjöar bort till Tyresö innan vi kom till ön. Och på vägen stannade vi och tittade på ett gammalt skyddsvärn från andra världskriget.

Vi badade, fiskade och gjorde upp en eld. Precis när glöden var bra för att grilla korv började det ösregna. Det höll i sig i nästan en timme men vi löste det. Andreas och Martin tävlade om vem som kunde bygga det bästa paraplyet av grenar, eltejp och näckrosblad. Dagen efter åt vi frukost, jag badade, plockade ihop allt och städade och sen paddlade vi hem igen.

I en av passagerna mellan sjöarna är det för lite vatten för att paddla igenom så där får man bära.!

Det var mysigt att komma ut i naturen ett dygn och det kändes som en minisemester!