Termin 2 avklarad

Idag gjorde jag sista uppgiften som låg kvar efter att jag valde att åka till Thailand istället för att gå i skolan två veckor i januari. Det betyder att allt från termin 2 är klart. Bortsett från att jag inte har fått svar på tentan än.

Utöver det har jag haft fyra och en halv timme föreläsning i juridik. Sjukt mycket information att ta in!

Nu är jag dödstrött och måste försöka sova. Imorn är det bara skola mellan 9-12.

Jobb och tingsrättsbesök.

I lördags hann vi både hälsa på Ysai och Elin och jag hann träffa Sabina ett tag medan våra killar var och gymmade. På kvällen myste vi bara och åt god mat.

På söndag morgon ringdes jag in till jobbet och där hjälpte jag min kompis att baka till en babyshower. Cakepops. Det svåraste jag gjort på länge. Det blev väldigt få till slut, men dom blev fina!

Det var kul att vara tillbaka på jobbet, det var längesen jag var där!

Idag har det varit en väldigt lång dag!
Åt lunch med Lollo på stan och sen promenerade jag till tingsrätten för att kolla på en rättegång. Skoluppgift. Skönt att få det överstökat!

Hemma pluggade jag lite och lagade mat. Sen var det dags att hoppa in i bilen och köra ner till Jönköping, för imorgon väntar en heldag i skolan.

Annie och Adam

På väg hem från Jönköping i torsdags stannade jag i Norrköping och åt mat och hängde med Annie en stund. Så bra att jag åker förbi Norrköping så ofta, vi hade ju verkligen inte träffats såhär ofta om jag inte hade gjort det!

Jag var så himla trött när jag kom hem. Ingen energi alls. Jag undrar om det är för att jag plötsligt inte får nån D-vitamin längre eller vad det är som händer. Känner mig helt matt. Så det var skönt att ha en helt ledig fredag sen. Jag städade lite i lägenheten och sen åkte jag in till stan för att käka middag med Adam. Vi åt på Phil's Burger. Jag åt en tryffelburgare med sötpotatis-pommes Det var gott!

En drink på Radisson vid centralen hann vi med oxå innan vi var för trötta och åkte hem.

När jag kom hem såg Lukas och jag klart på säsong 3 av Skam.

Svårt med juridik.

Jag känner mig lost. Hoppas att min lagbok kommer på posten snart så jag kan lära mig att förstå. Det var en seg föreläsning på morgonen idag. Även om jag känner att inget fastnar så är det intressant. EU-rätt idag. Kriminologi imorn tror jag.

Har haft fruktansvärd huvudvärk idag. Så har mest suttit i sängen och kommit igång med nästa virkprojekt. Men oxå tagit en kvällsrunda och facetimeat med Felle.

Civilrätt

Rogivande att köra bil nästan 2 timmar på förmiddagen. Stannade vid "Ön" som är en gård vi sov över med klassen när jag gick i mellanstadiet för det var så fin dimma över sjön.

I skolan förstod jag inte riktigt alls vad som hände. Var jättetrött och kände inte att jag lärde mig nånting av försäeläsningen. Jag hopps verkligen att det känns bättre imorn!

På kvällen var jag ute och gick en runda i kylan, skönt att komma ut. Jag sover i Huskvarna hos Carina med familj den här veckan.

Tenta och Halmstad

Finally! Det fungerar att ladda upp bilder från appen! Så himla skönt!

Ja. Söndag morgon hoppade jag in i bilen och körde ner till Jönköping för att skriva tenta. Så skönt att ha det överstökat men det känns väldigt osäkert om jag lyckas få ihop poäng till ett g. Men nu är det bara att vänta i tre veckor innan svaret kommer.

Efter tentan åkte jag till Oskarström och åt middag med Helena och Anders. På kvällen åkte jag hem till Linnéa i stan och sov hos henne.

En helt ledig lång måndag. Jag träffade Sandra på en fika och sen lagade jag mat och efterrätt till Linnéa, Sara och Rebecca, med hjälp av Rebecca.

Det blev broccoli och kalkon-paj med sallad och chokladmousse till efterrätt.
Chokladmoussen gjorde jag en tidigare på dagen med det blev bara en gröt, så jag fick köpa nya grejer och lyckades försök 2!

Så mysigt att hänga med tjejerna!

Nu är det tisdag och skola i Jönköping kl. 13. Så det är snart dags att sätta sig i bilen och köra dit. Introduktion till nya kursen. Civilrätt!

Tentaplugg och ny mobil!

Det är ju inte meningen att man ska vara helt glad dagen innan man har en tenta man egentligen inte är så insatt i!
Men matförgiftningen pajade flowet i pluggandet och jag känner ändå att jag kan en del.
Plus att jag har tre poäng tillgodo för att jag klarade duggan i början av kursen. Det värsta som kan hända är att jag får min första omtenta. Jaja.
Heela dagen idag har jag pluggat. Pratat i telefon med Safa och försökt trycka in info i huvudet.
Svårt, jobbigt, inte speciellt kul.

Men sen åkte vi till Tullinge för att få middag och en liten paus i plugget.
Jonthe hade lagat plankstek, så fint! Det känns lyxigt, var en bra julklapp det där!
Fick se Jonthes fina nya bil, men hann inte provköra den, det var trist.

Men jag hämtade också min nya telefon där som kom på posten när vi var bortresta! Alltså! Ni förstår inte, det är så skönt med en ny telefon! Min gamla, som för övrigt även är mammas gamla, har tappat glasbitar uppe i hörnet, högtalaren fungerar inte om man inte har headset i OCH det är några konstiga flimmrande svarta ränder över skärmen konstant. Jag kommer typ inte ihåg när jag hade en ny mobil sist. Aldrig haft ett par egna nya iphone-hörluar. Alltså aldrig haft en iphone som kommer direkt från en affär. Lycka alltså!

Det som är mindre kul är att när vi kommer hem från Thailand ska jag börja med att åka hemifrån en vecka.
Men det blir kul. Och jag och Lukas har ju setts varje dag hur länge som helst nu! Flera veckor! Så det kanske är dags att jag åker iväg några dagar...

Har även beslutat mig för att köra på i Jönköping då Stockholm inte tycker att det jag har läst räcker till och att jag ska läsa olika tilläggskurser i ett år för att sen börja på deras termin tre.
Men då skulle min utbildning bli ett år förlängd. Och det har jag inte lust med just nu. Så det här får helt enkelt fungera tills jag inte pallar. Så tar vi nästa problem sen.

Klockan är halv ett, måste packa, för jag måste åka senast kl. 10 imorn.

Tenta i Sociologi väntar.

Wish me luck!

Äntligen lite bilder!

Så otroligt trist att appen inte funkar för att lägga upp bilder. Men å andra sidan kan jag fixa lite med bilderna i datorn innan jag lägger upp dom här. Jag tog såklart inte så mycket foton med den riktiga kameran för det kändes inte som en bra idé att ta med den till stranden och det var mest där vi hängde.
Det här är bara bilder från kameran. För inte nog med att appen inte funkar så funkar inte riktigt mitt bildhanteringsprogram på datorn heller så det tar SJUKT lång tid att leta och fixa bland bilderna.

Burj Khalifa, världens högsta byggnad i Dubai, där vi mellanlandade och åkte in till stan över natten.

Coolt att de använder huset som reklampelare!

Lukas utanför Dubai Mall och nedanför Burj Khalifa.

Vårt första hotellrum på Koh Chang.

Havet låg väldigt nära, vi somnade och vaknade till ljudet av vågorna.

Fiskar i vattnet vid vattenfallet. Anledningen till att jag inte badade!

Promenad upp till vattenfallet.

Kong Plu Waterfall på Koh Chang.

Djungelpromenad.

Många elefanter på ön. Men det kan man förstå eftersom Koh Chang betyder "Elefant-ön"

Idag är det fredag och vi kom hem imorse. Resan gick bra, smidigt från Rayong till Bangkok där vi käkade och hängde en liten stund innan vi tog taxi ut till flygplatsen. Mellanlandning i Dubai igen, men bara två timmar den här gången. Dagen har spenderats genom att försöka hålla oss vakna. Jag somnade i soffan tre gånger innan jag tog upp datorn för att ha nått att göra. Snart är det sovdags och imorn är det plugg hela dagen!

Koh Samet och Rayong.

En resa som de sa skulle ta 3 timmar, tog 8. Jag mådde fortfarande inte bra, det var helt hemskt att det tog så lång tid och ingen berättade när vi skulle vara framme. Vi blev bara avsläppta av bilar och hämtade av en annan flera gånger. Men till slut var vi framme och hittade ett Nice hotellrum.

Vädret har varit konstigt här i Thailand senaste veckorna och tidvattnet är oxå lite knäppt. Stranden har blivit stor nog att få plats på efter 12 ungefär.

Vi har legat på en mysig liten strand som kallades silence beach, ganska mycket hippiekänsla över den. Eller, mest jag har varit där och Lukas har kommit och hämtat mig när det har varit dags att äta. Det har bara varit sol en dag men jag har lyckats bli brun genom molnen ändå!

På lördagen kom Olle och hans kompis Antti till ön och hälsade på.

Så, i nästan fem dagar var vi på än och har i princip inte gjort nånting. Jag har inte mått så bra förrän de två sista dagarna när jag kunde börja äta. Det har varit så skönt och jag har till och med pluggat typ två timmar om dagen! Har ett stort prov i skolan på söndag, så det har varit tvunget.

Idag åkte vi till Rayong, staden på fastlandet där Olle bor. Vi har fått se hans hus och varit ute och ätit med honom och hans kompisar. Det är så tydligt att dom inte är vana vid vita människor här! Det är en speciell känsla. Imorn börjar den långa resan hem igen!

Ni behöver inte vara avundsjuka.

Sen sist har vi då kommit till White sand beach. Vi tog in på ett hotell som ligger en bit ocanför stranden. Stort rum med två dubbelsängar. Två nätter, som sen blev tre. Vi chillade på stranden i två dagar, efter kl. 13 typ. För innan det är det högvatten och ingen strand alls! Efter det är det väldigt obekvämt för att sanden är SÅ hård. Men det funkar.

Den tredje dagen åkte vi på utflykt. Promenerade genom djungeln och upp till ett vattenfall. Det var mysigt. Lukas badade men det var massor med fiskar där som kom i flock och bet på folks ben och fötter när dom hoppade i, så jag kände mig inte jättesugen.

Det finns massa stackars kedjade elefanter på den här ön som bär turister hela dagarna. Blir sugen på att gå och hälsa på dom men det kostar pengar och jag vill inte rida på dom!

Så, vi bokade biljetter för att åka till Koh Samet, en annan ö. Men kvällen innan vi skulle åka började jag spy och när jag till slut slutade mitt i natten, var det Lukas tur att börja. Så, ett dygn till på Koh Chang.
Hemskt dygn. Matförgiftning.

Nu mår vi liiite bättre och ska göra ett försök att ta oss till den andra ön imorn. Där ska vi möta Olle!

Koh Chang.

Så kom vi fram till Koh Chang efter typ 5 timmar i en buss och kanske en timme på en båt, har inte riktigt någon tidsuppfattning.

På ett sätt skönt att man blir behandlad som ett barn när man ska resa nånstans här. Klistermärke på tröjan och sen pekas man till rätt buss, rätt båt och rätt taxi för att komma fram till slutdestinationen.

Vi blev avsläppta i ett område som heter "Lonley Beach", googla och kolla bilder! Vi hittade en bungalow vid havet och tog den för två nätter.

Det regnade hela kvällen men vi åt god mat och sen somnade vi väldigt tidigt. Och sov väldigt länge! Så nu är nog jetlagen redan borta!

Det ser tyvärr ut som att det ska regna varenda dag här men idag var det bara molnigt. Vi promenerade till Lonley beach och chillade där tills det blev tråkigt.

Det är mysigt här, mysigt område men många butiker och barer verkar övergivna. Det kanske inte går runt på den här ön. Den är stor och består mest av djungel. Stränderna verkar steniga och små. Jag trivs dock väldigt bra i området och det är inte jättemycket folk här.

Men imorn ska vi åka till en annan strand och leta fräschare hotell. För om det ska ösregna kan det ju vara trevligt att ha ett Nice hotellrum!

Framme i Bangkok.

sex timmars flygning, tretton timmar i Dubai över natten. Vi tog en taxi in till stan. Kollade in Burj Khalifa, världens högsta byggnad. Gick in i Dubai Mall och kollade på deras akvarium med hajar och rockor och insåg att det gick filmer på bio mitt i natten! 02.10 började assasins creed, jag höll mig vaken nästan hela filmen. Vi tog en taxi och kollade in marinan innan vi åkte tillbaka till flygplatsen. Där sov vi på ett golv i typ två timmar och sen var det dags att leta gate.

Sex timmar senare landade vi i Bangkok där vi nu ska sova några timmar innan resan mot koh Chang börjar. Ni får hålla till godo med text. Bilder kommer när vi kommer hem.

Ni behöver inte vara oroliga! Vi ska inte åka till delarna av landet där de har de värsta översvämningarna på hur länge som helst och folk blir evakuerade!

Uppdaterar om det händer nåt kul!

Måndag tisdag onsdag.

Pluggat i dagarna tre. Men med lite pauser förstås. I måndags bjöd jag Lollo på middag, nån sorts fiskgryta med potatis och till efterrätt åt vi vaniljglass med granatäpple. Så gott!

Igår pluggade jag i Tullinge. Först åt jag Kvargplättar med Jonthe innan han åkte till jobbet och sen middag med mamma och pappa.

Jag beställde oxå en ny mobil! Kan inte vänta tills jag kommer hem från Thailand och får den! Den här jag har nu börjar sjunga på sista versen eller vad man säger. Plus att jag idag tappade den i golvet så att det är svarta streck över hela skärmen konstant. Sjukt irriterande :(
Men timing dock. Jag vet ju att det väntar en ny på mig när jag kommer hem!

Dagens pluggpaus var ett tre-timmarspass på Globen. Det är Disney on Ice. Mysigt med så mycket glada barn men rätt skönt att komma därifrån.

Det har varit sjukt väder igen. Ös-snöat konstant i typ ett dygn. 25 cm snö nu kanske! Och den här gången följde kylan med. Det är verkligen omänskligt kallt ute när det är typ -9 och det blåser storm. Det gör ont i hela kroppen!

Nu har vi hållit oss vakna länge för att eventuellt kunna sova lite på planet imorn. Det väntar 12 timmars mellanlandning över natten i Dubai sen. Det kommer ta oss ca 2 dygn att komma fram. Och egentligen tar det kanske 17 timmar. Men vi får göra det bästa av situationen! Det kommer hur som helst bli härligt och jag är klar med alla skoluppgifter jag skulle göra innan vi åker!

Hur bra som helst!

Bestnine.

En app som räknar ut vilka instagrambilder som har blivit mest lajkade under året.
Jag hittade ingen app där bilden blev fin så jag la inte upp den på instagram, men här är mina mest likade bilder 2016. Vilket år det har varit när jag tänker efter.

Vi var i Fillippinerna, i Åre med Nattis och Nate, jag har pluggat ett helt år, jag har haft två nya extrajobb, jag var i Oslo, London och i Göteborg och såg Håkan på Ullevi. Nattis åkte tillbaka till Australien. I somras paddlade vi, var i Jämtland, jag cyklade downhill för första gången och bröt handen. Vi var i Tyskland och Halmstad över en helg och vi åkte på bilsemester genom Europa för att ha semester i Spanien i en vecka. Jag var på Mamma Mia the party med mamma och pappa och vi var hela familjen i London på Felles födelsedag. Jag har jobbat som tomte i två intensiva veckor och varit på Dramaten för första gången. Och det här är ändå bara en del.
Det jag tänker på i första hand är ju alltid resorna. Dom kan jag nog inte sluta med.
Tänk att jag ändå känner att jag inte gör så mycket. Jag undrar vad 2017 har att erbjuda!

Jag vet att det kommer börja med två veckor i Thailand, sen vet jag inte mer!

Nyår i Undersåker.

Vid halv tre kom vi iväg och resan gick bra hela vägen. 22.30 kom vi fram.
På nyårsafton gjorde vi inte så mycket mer än förbereda inför kvällen. Jag och Lukas åkte och handlade och tog en promenad inne i Åre. Det var inte så mycket folk ute och rörde sig som jag hade trott.
Backarna såg inte roliga ut alls och det var knappt någon snö på marken. Jag var inte ens sugen på att åka skidor.

På kvällen åt vi väldigt god middag! Till förrätt var det soppa, till huvudrätt potatisklyftor med olika sorters grillat kött, lamm, älg och oxfilé. Det var så himla gott! Och till efterrätt var det mandelpanacotta. Oxå hur gott som helst! Det var en väldigt lugn kväll.
Jag och Lukas gick ut på en liten promenad och jag fick se norrsken för första gången! Det var coolt. Jag har pratat om att jag aldrig har sett det.
Jag har inte en speciellt bra mobilkamera, men jag lyckades få lite färg på bilden.

Vid tolvslaget gick vi ut och lyssnade mest på fyrverkerier på håll men såg några stycken. De har ju så många hundar så det verkade onödigt att smälla raketer hemma hos dom. Men vi hade tomtebloss!

När vi vaknade den 1a januari snöade det. Hur mycket som helst! Och det bara fortsatte och fortsatte. Hur bra som helst för alla i Åre! Vi gick ut och gick en promenad där det låg snö kvar sen tidigare, jag åkte ner i snön till knäna ungefär var tredje steg, det var svårpromenerat.

Deras skoter hade fastnat ute på myren några dagar tidigare, men nu gick det att få loss den. Så jag och Halvar åkte på släpet tillbaka bakom Lukas.

Sen var det dags att åka hemåt igen. Väldigt kort visit men det var härligt att vi hann åka upp och umgås med dom en stund i alla fall! Man vet inte hur lång tid det hade dröjt annars.

Hemresan gick bra men jag tyckte att det var oerhört tråkigt att sitta i bilen i åtta timmar igen. Jag körde bara typ 2.5 timme för jag var så himla trött och vi råkade ut för det värsta McDonalds-besöket nånsin. USCH. Vi har inte ätit på McDonalds på hur länge som helst, det har bara blivit Max på senaste tiden. Så var jag sugen på en QP. Men nu räcker det. Blir nog inge mer snabbhamburgare alls för mig på ett tag. Det var så sjukt äckligt. Hela restaurangen var smutsig och allt blev fel och ingen i personalen kommunicerade med varandra. Ät inte på McDonalds i Sundsvall.!