Skallra!

Tänkt länge på att jag vill virka en skallra. Jag köpte bjällror för nån vecka sen och nu fick jag tid. Jag gjorde inte riktigt som på mönstret men den blev bra ändå!

Jobb!

I fredags fixade jag middag och drinkar när Lukas kom hem från jobbet. Melon daquiris, det var så gott!

I lördags badade vi en sväng innan jag åkte till Tele2 Arena för att jobba. Det var skönt att jobba lite efter typ en månad semester! Är lite förvånad över att jag inte varit mer rastlös! Har varit bra på att hitta på saker!

Sånt här långt sommarlov kommer jag nog inte ha nån mer gång!

Ja, det var Robbie Williams som spelade på Tele2 för 30 000 pers. Det var en bra konsert!

Igår badade vi, bakade pizza och jag plockade lite hallon och vinbär hemma hos Lukas föräldrar. En helt bra helg! Nu ska jah försöka slå ihjäl den här veckan oxå. Och göra av med så lite pengar som möjligt. Jag ska börja med att åka och kolla in rean med Lollo, haha!

Allsång på Skansen

Jag, Nattis och Louise hade picknick, gick en sväng och kollade på alla djur och var på Allsången. Det var mysigt men programmet var tråkigt. Inte alls som förr i tiden när jag hängde där! Det var ingen show alls.!

Har hunnit ha några kompisar med deras barn hemma hos mamma och pappa för att bada i poolen, träffat Helena och Anders och igår grillade vi med Sabina och Niklas!

Trist helg.

Min helg var riktigt långtråkig. I lördags var Lukas iväg och jag var bara hemma. Lollo kom förbi en sväng och fick lite mat. Söndagen var en riktig soffdag.

Måndag och Lukas började jobba igen efter semestern. Jag åkte till Tullinge och hängde med syskonen som var hemma. Jimmy och Jonthe åker till Spanien idag (tisdag). Vi hängde vid poolen, fikade och pratade.

Jag åkte och hämtade Lukas vid stationen när han slutat jobbet så skyndade vi till Heron City och kollade på Dunkirk. En ny krigsfilm. Bra, som vanligt när det är krigsfilm!

Apa!

Jag fick en beställning på en apa som ska ges bort till en liten tjej som heter Ella. Jag har virkat konstant i flera dagar känns det som! Men nu är den klar!

Mönster

svansen gjorde jag inte som på mönstret och jag la till en mun och broderade namnet på magen.

Sommar.

Grillning med Lukas syster och hennes barn stod på schemat i torsdags.

Vattenballonglek hela dagen.

Fredag var det också fint väder så jag åkte till Tullinge, till Nattis. Vi försökte sola men solen försvann. Så vi köpte räkmackor och massa bullar och åkte hem till mormor där vi fastnade med att titta på gamla foton.

När vi kom hem fick vi för oss att vi skulle på bio. Såg en riktigt dålig film, men det var trevligt ändå.

Kvällen avslutades med kortspel i tornrummet.

Grilla!

I måndags grillade vi med våra kompisar här i Tyresö på kvällen. Det är ju det bästa som finns, att grilla på sommaren! Det var jättelängesen vi sågs så det var kul!

Igår var det grillning med familj som gällde. Lukas bror med familj som bor i Jämtland var här.
Grill, bus och glass!

Idag var det städdag här hemma i vår lägenhet och sen åkte jag till Tullinge för att träffa mina syskon. Trist att Felle bor i ett annat land ändå, hon saknas när syskonen hänger!

Vi fixade mat -grill såklart!
Ryggbiff, majs, baconinlindad sparris, champinjoner fyllda med vitlökssmör.

Efter maten åkte vi på cab-utflykt. Jonthe och Sebbe i Porschen och jag och Nattis i Mazdan. Det blev en rätt lång tur. Det är så härligt att köra cab!

Skönt att känna att det är härligt att komma hem efter semestern!

Det är nog mycket för att jag vet att jag kan ha sommarlov ett bra tag till om jag har lust!

Panda!

Insåg inte att det blev suddiga bilder innan det var för sent. Pandan blev klar en halvtimme innan den blev levererad till beställaren.

En av de större nallarna jag gjort!!

Jag höll mig till mönstret men gjorde ansiktet annorlunda eftersom jag inte har några safety eyes. Jag broderar ögonen istället.

Smultronstället

Vi städade bilen och chillade på förmiddagen. Sen körde vi hemåt. Det var himla mycket bilar och köer på flera ställen men vid 17 var vi framme i Söderköping och jag ville stanna på Smultronstället som jag hört mycket om men aldrig varit på. Det regnade så det var inte jättelång kö. Så vi ställde oss där i regnet och frös och väntade på att vi skulle få äta glass, knäppt ändå. Haha.

Vi var mätta i flera timmar efteråt!

Det var ändå skönt att komma hem efter 13 dagar i bilen! Det blev ju en bra semester trots att vi inte hade några planer över huvud taget. Nu har Lukas en vecka kvar av sin semester också, så får vi se vad vi hittar på!

Öland!

Vad länge jag har pratat om att jag vill åka tillbaka. I mitt minne var vi "alltid" på Öland när jag var liten. Jag har egentligen ingen aning om hur ofta eller hur mycket vi var där. Men när vi kom över Ölandsbron kändes det lite som att komma hem och jag hittade direkt hem till Gun-Britts stuga, utan GPS! Blev så himla förvånad över mig själv! Jag som brukar ha så dåligt minne.!

Grusvägen, fossilhögen. Det var lite knäppt att bli så nostalgisk utan att ha nån att dela det med, som förstod. Bra att internet finns så jag kunde prata lite med Jimmy.

Vi åkte och kollade på kvarnen. Tänk att den står kvar. Tänk att mamma och pappa köpte den med fem småbarn och tänkte "det hör löser vi". Att vi fick springa runt och leka där! Jag tvekade lite men Lukas tyckte att vi skulle gå in på tomten och fråga om vi fick gå in. Det var ju folk där.
Hela tomten har blivit gräsmatta till skillnad från ängen som var där när vi hade det.

Han som har det var jättetrevlig och pratade och berättade massor. Tyvärr går huset inte att rädda pga husbock men han är sugen på att bygga upp ett likadant. Glad att det är nån som vill bevara det som tagit över det!
Där inne såg det ut som när vi var små. Jag räknade ut att det måste vara 19-20 år sen jag var på Öland sist och jag tror att vi sålde kvarnen innan det. Så sjukt!

Det var så roligt och så konstigt att vara tillbaka! Glad att han inte hade rivit det än!

Sen åkte vi och hängde på en strand en stund, gick på loppis och svängde igenom Borgholm.

På kvällen grillade vi, det var så gott med riktig mat! Trött på att äta på restaurang varje dag! Öland kommer nog alltid vara en av mina favoritplatser. Skönt att veta att det kan vara det fast jag inte varit där på 20 år! Sjukt att jag ens kommer ihåg saker som hände för 20 år sen...

Smygehuk!

Vi var trötta på regnet och dyra onödiga hotellnätter efter Magdeburg så vi rejsade till Rostock och tog färjan till Trelleborg på eftermiddagen. När vi kom fram till Trelleborg vid 22.30 åkte vi mot Smygehuk, vi slog upp tältet på stranden en bit därifrån och utnyttjade allemansrätten.

Det var ett härligt ställe att vakna på även om det var lite läskigt och kändes lite olagligt att bara sova där på stranden. Vi åkte och gick ut på udden i Smygehuk. Bra tid att vara där 8.30, vi var helt ensamma!

Vi hoppade in i bilen igen och körde till Öland!

Nürnberg

Det var fint väder så vi letade upp en badplats vid sjön Chimsee där vi hängde fram till eftermiddagen.

Den kvällen blev spenderad i Nürnberg, på ett hotell en bit utanför stan. Hotel Christal.
På kvällen gick vi bara en sväng i området, vi var trötta efter en lång dag i bilen när vi åkte in i München för att träffa min kompis, men hon svarade inte i telefon och vi visste inte när hon sluta jobba och vi insåg att vi inte hade ett klistermärke på bilen som man måste ha för att åka in i storstäder, så vi blev lite stressade och åkte därifrån efter två timmar.

Dagen efter tog vi en lång promenad genom Nürnberg. Vi kollade på slottet och ringmuren som går runt stan. Vi gick in i en stor kyrka som blev bombad i kriget och som dom sen byggt upp och hade gjort en fotoutställning av historien.

Vi såg en staty på torget där man ska klättra upp och snurra på en lös ring för lycka i livet.

Planen på kvällen var att åka till Berlin, men det regnade så himla mycket, campingarna hade stängt och alla hotell vi fick åka till med vår bil pga klistermärket kostade 8000 kr för en natt! Så vi hamnade till slut en natt i Magdeburg.

Örnnästet.

Vi var hyfsat nära, så vi styrde mot södra Tyskland och örnnästet. När vi till slut hittade fram till bussterminalen där man måste ta en buss de sista 7 kilometrarna hade vi redan åkt mycket uppåt på berget. Det var en del människor där men det gick ändå fort att få en biljett till en av bussarna.

Jag förstår varför man inte får köra på de vägarna själv! Tyvärr var det lite molnigt när vi kom upp så vi fick vandra runt i en dimma. Vi gick tunneln upp till Hitlers förgyllda hiss som man får åka de 124 metrarna upp till toppen och huset som kallas örnnästet.

Högst upp åkte molnen snabbt så vi fick några glimtar av utsikten!

Så häftigt att se! Huset är numera en restaurang, det har det varit sen 60-talet men det finns en fotoutställning med historien om huset där uppe. Jag hade väntat mig att det skulle vara mer av ett museum.

När vi kom ner igen blev jag överraskad av att det finns ett museum nere vid bussarna. Där man får gå ner i det gamla bunkersystemet!

Tydligen har de inte tillräckligt med turister där, så hela utställningen är på tyska. Man får gå runt med en liten högtalarmanick vid örat som pratat engelska igenom hela grejen. Vi lyssnade inte på allt för det tog så himla lång tid.

Men det var coolt att se och värt ett besök!

Vi styrde uppåt i Tyskland och stannade i en liten stad som heter Bergen och tog in på hotell för natten.

Det var verkligen tyskt! Den här kvällen var det också oväder.

Attersee, Österrike

Efter två nätter i Prag hoppade vi in i bilen och körde söderut. Av nån anledning körde vi småvägar och det tog lång tid att komma nån vart. Men till slut hamnade vi på en camping, Inselcamping, vid södra delen av sjön Attersee i alperna i norra Österrike. Det var otroligt vackert där! Bästa badutsikten på länge!

Det var världens oväder på kvällen, så häftigt med blixtar bland bergen! Och vi upptäckte att tältet håller för både regn och vind!

Dagen efter var det molnigt. Vi tog ett morgondopp och sen tog vi oss ut på en långpromenad, sjön på de här bilderna heter Mondsee.

Det var sjukt varmt i luften så det var bara att hoppa i vattnet när vi kom tillbaka. Så himla härligt vatten! Sötvatten, det kändes som man duschat efter ett dopp!

Solen kom fram och vi tog bilen för att äta middag en bit därifrån. Har ätit middag med fulare utsikt!

Jag kunde inte sluta titta på bergen. Så himla vackert ställe! Och det är så mysigt att sova på camping i de här omgivningarna! Så är man liksom nära vattnet direkt när man vaknar!

Attersee får högt betyg! Även om affärerna typ inte är öppna och det är rätt dyrt att käka. Men nästa gång kanske vi kan vara lite mer förberedda och kanske ha med oss en liten grill eller annat så vi kan laga mat själva!

Prag

Haft väldigt dåligt med wi-fi så det blir tyvärr lite sena uppdateringar. Men det får gå bra ändå!

Så, Polen tyckte vi inte var så kul den här gången så vi drog vidare ner till Tjeckien och Prag. Där checkade vi in på en camping utanför stan som heter Sokol Troja. Det var på en gata där det fanns flera campingar men vi tog bara första bästa.

När jag hade chillat i solen ett tag tog vi oss in till stan med spårvagn och käkade och gick en långpromenad.

Mannen som hänger uppe i en pinne ska tydligen vara Freud. Det är nån form av konstverk.

Prag i solnedgången var så fint och jag gillade stan direkt. Mysig. Avslappnad stämning och inte alls mycket folk ståndort man gick två gator bort från största turiststråken.

Dagen efter blev en riktigt lång dag när vi promenerade riktigt långt. Vi kollade in slottet, åt lunch vid vattnet, gick in i den stora kyrkan på slottsgården, drack kaffe med utsikt över hela Prag. När vi kom ner från berget åkte vi sightseeingbåt och sen strosade vi bara runt och smakade såklart på Trdlo, en kanelbulleliknande brödbit som fylls med vaniljglass. Detta såldes överallt.

Sen åkte vi tillbaka till vårat tält. Så himla smidigt när det bara var 10 min med spårvagnen!

Jag förstår verkligen varför folk gillar att åka till Prag!

Swinoujscie - Stary Kisielin

Vi åkte ner till stranden i Swinoujscie där vi sovit. Området såg jättemysigt ut och stranden var Tylösand-lång. Men det började regna massor så vi gick bara ner och kollade.

Färjan vi åkte på natten fick man plötsligt inte åka på dagen när man har svenskregistrerad bil, så vi fick åka iväg till nån annan färja. Där var det lång kö innan vi fick åka på färjan. Men där fanns en vildsvinssugga med tio kultingar som sprang runt bland bilarna så tiden gick fort! Har aldrig sett vildsvin förut. De här var vana vid människor i bilkö som matar dom.

Vi stannade på en outlet och kollade i lite affärer nånstans på vägen och jag hade googlat på några småstäder som ligger på vägen nedåt i landet och sett att det fanns en stor Jesusstaty i en by. Dit åkte vi. Den var enorm! På kvällen kollade jag upp att den faktiskt är störst i världen! Den är större än den i Rio De Janeiro, och aldrig har jag hört talas om den hör som ligger på en åker i Polen.

Det var ingen turistrusning dit i alla fall, det var vi och två sällskap till som var där.

Sen var vi framme där vi tänkte att vi skulle campa över natten. Men camping var inte det lättaste att hitta. En var nedlagd, den andra hittade vi, men där hittade vi ingen ingång. Så knäppt. Så det blev hotell. Det var då vi hamnade i Stary Kisielin.

Villa Natalia, eller Euro Resort är att rekommendera! Så mysigt. I ett bostadsområde. Sjukt fräscha rum och gullig person som jobbar här!

Semester!

Vi har varit så veliga och haft så himla svårt att bestämma oss för vad vi ska göra på semestern eftersom det finns för många möjligheter! I måndags natt satt vi och pratade och så till slut bokade vi en bilfärja till Polen från Trelleborg på tisdagen.

Vi gick och la oss och rejsade ner till Trelleborg på dagen på tisdagen, färjan skulle gå 17.30.

Vi hade typ två timmar på oss att kolla in Trelleborg. Vi åt halvbra mat på nån uteservering och Lukas såg plötsligt på sin mobil att incheckningen stängde en timme innan avfärd! Då var det typ 64 min kvar tills båten skulle gå. Alla andra färjor med rederiet behövde man vara på plats 30 min innan. Det måste varit det vi läst först. Vi sprang till bilen och skyndade oss till hamnen. Vi var där typ fyra min för sent men det var inga problem! Bara Lukas som inte hann köpa snus och vi glömde vår korsordstidning på restaurangen.

Vid tolv kom vi fram till Polen och då hade vi bokat hotell via nätet när vi var på väg. Problemet var att hotellet låg på andra sidan viken, som tog typ en och en halv timme att åka runt och det fanns ingen bro. Men det fanns en liten bilfärja som var öppen även på natten! Till slut hittade vi fram och det var bland de värsta hotellen jag bott på. Det var så smutsigt och lyhört och konstigt.

Ośrodek Wypoczynkowy Bryza, i Swinoujscie är alltså inget att rekommendera.
Men det var ju inget att göra åt. Vi ville bara sova!

Födelsedagar.

I fredags åkte jag runt överallt för vi hade fått för oss att vi ville ge en Raclette till Jonthe i födelsedagspresent och vi skulle fira honom på fredagkvällen. INGENSTANS fanns det och ingen visste typ ens var det var. Till slut fick jag åka till tretti.se's lager i Jordbro. Där hade de många på lager. Så himla skönt att jag till slut löste det!

Middag och fika i Tullinge. Det var jättemysigt! Mormor och familjen Kahilainen  och några av Jonthes kompisar var där.

Så blev det lördag och Lukas födelsedag!

Han skulle lämna den stora bilen som han hyr ut på Gullmars vid 9, så jag gick och köpte frukost. Personen som skulle ha bilen hade försovit sig så Lukas åkte hem till henne i Hägersten och jag körde efter och hämtade honom.

Han fick en stor flaska fin Rom av mig.

Vi åkte ut till hans pappas båtklubb för Lukas skulle hjälpa någon att dyka ner på 10 meter och kolla hur kättingarna som håller fast båten såg ut.

På kvällen var det 30-årsfest i Vega. Vi byggde ihop födelsedagspresenten som var en terassvärmare, fikade, åt hamburgare, gick tipspromenad och satt ute på terassen till typ två.

Finland!

Mellanlandade i Stockholm en dag efter Halmstad och i tisdags kväll åkte jag nattbåten med Annie till Finland! Annie, Elliot och hunden Gemma.

Vi åkte bil till Hangö med Annies mamma på morgonen. Vad det var längesen jag var där! Men det känns som att komma hem! Vi hängde bara hemma hos Annies pappa under dagen, tittade på galningar som tog ett dopp i havet och grillade.

Sen var det tags att åka till en sommarstuga för att hänga där ett dygn. Solade, fixade lite och bakade pizza!

På sena eftermiddagen åkte vi mot Åbo och färjan igen. Jag och Johanna åkte nattbåten hem.

Det var en intensiv och kort resa på typ två och ett halvt dygn,  men så härligt att det gick att lösa så bra så jag kunde åka dit i alla fall!

Tänk om man kunde ha semester hela tiden!

Känner mig lite busig som inte jobbar i sommar och försöker njuta av ledighet!