Heldag med Maja.

Lukas var på jobbet igår måndag! Maja var inte helt kry på morgonen men vi hoppade upp och skjutsade Lukas till jobbet så han skulle slippa åka kommunalt.

Så mysigt att ha en hel dag bara jag och Maja, det var längesen!
Jag gick en promenad i snöstormen som varvades med solsken. Men det är väldigt kallt. Jag bakade foccachia och gjorde potatis och purjolökssoppa till middag.
Maja lekte med lera och röjde runt i vardagsrummet.

Vi är fortfarande jetlagade och är supertrötta på kvällarna. Vi somnar mellan 21-22 varje kväll.

Frivillig fritidsledare.

Jag har skrivit om och skickat in sista uppgiften i kurserna som avslutas idag. Imorn börjar en ny!

Jag har bakat en vegansk kärleksmumskladdkaka från recept av fridasvegobak.

Supergod!

Jag har varit ute och lekt med Maja.

Det var så himla mycket folk ute. Nu när folk inte får umgås inne hos varandra går varenda kotte ut. Igår bestämdes det att man inte får samlas i folksamlingar fler än 50. Det var lätt mer än 50 pers totalt på lekplatsen och i skateparken här nere.

Jag gjorde dagens gärning och lekte fritidsledare på en lekplats där det var ungar som var elaka mot varann. Jag kunde inte låta bli att lägga mig i. Jag medlade en lång stund.

Sen lagade jag mat. Mycket gott!
Nån tomatpasta med kök och vitlök, kryddad med basilika, chiliflakes och balsamvinäger. Till det stekta bondbönor och Kikärter med valnötter. GÖTT! Ropa på mig för recept!

Söndag.

Vi kom alltså hem torsdag kväll. Och sen dess har vi varit hemma, packat upp, städat i olika hörn, lagat mat och jag har pluggat. Ungefär som allas vardag ser ut just nu skulle jag tro. De flesta jobbar hemifrån och det är lite oklart det här med karantän. Många stannar hemma frivilligt eftersom tanken är att smittan ska spridas långsammare, men vissa verkar leva som vanligt.

Eftersom den största risken att vi skulle bli smittade var på flygplanet har vi bestämt att vi inte ska träffa folk på typ 5 dagar - en vecka i alla fall. Och veckan efter det kanske bara hänga utomhus, så att vi är säkra på att vi inte är sjuka.

I helgen har både jag och Lukas känt oss tunga i huvudet och jag har varit lite konstig i näsan. Men. Vi är lite jetlagade, och jag tror också att vi båda liter av pollenchocken. Vi får se om det utvecklar sig.

Hemma!

FY vad skönt det var att landa på Arlanda! Dels för att det har varit så osäkert alltihop men också för att vi satt på samma plan i 12 timmar! Flygvärdinnorna betedde sig som att de var livrädda för oss och som att hela planet var smittat av covid-19. Det serverades bara mat två gånger, och inte till alla. Vi var helt inställda på att vi inte skulle få nån mat, men det fick vi!

Folk som satt framför, bredvid och bakom oss satt och hostade och jag tror luften stog mer stilla än vanligt för det luktade förjävligt.

Maja var duktig, trots att det var trångt. Hon ville av nån anledning inte sitta hos Lukas så hon satt i mitt knä typ 10 timmar. Sov en timme i början och kanske 3 i slutet.

Mycket skärmtid blev det!

Lukas föräldrar kom med vår bil till Arlanda och vi körde hem själva.

Nytt hotell och opponering.

Åt frukost, hängde på stranden. Jag hängde där överdrivet länge jämfört med alla tidigare dagar. Det var fantastiskt. Jag var nästan ensam.

Vi packade ihop hela rummet och vid 15 30 hoppade vi in i en privat minibuss som tog oss till Krabi. Det tog ca 1,5 timme. Vi hade kollat ut ett hotell nära flygplatsen.

Rummet är livsfarligt för Maja. Allt är i betong med vassa kanter. Direkt när vi kom upp på rummet kollade vi wifit för att jag skulle ha skola kl. 18. Men då har jag fått meddelanden från två personer i klassen som säger att de redan hållit på i 1,5 timme. HJÄLP!

Jag hoppade in och hann vara med i ca 1,5 timme. Internet dog lite här och var men jag fick med det viktigaste. Arbetet ska vara ändrat och fixat på fredag kl. 12. Det kommer jag inte kunna lösa.

Lukas gick till 7/11 och köpte nudelkoppar till middag för allt blev så konstigt och stressigt. Han blev tillsagd att han måste vara tillbaka innan 20.utegångsförbudet verkar ha börjat här.

Imorn går taxin kl. 10. 15 till flygplatsen.
Inga uppgifter än så länge som tyder på att det skulle vara några problem med flyget.!

Ny stress.

Nya direktiv. Igår gick premiärministern ut med att från och med torsdag 26/3 gäller undantagstillstånd i Thailand. När journalister frågade vad det innebar gick han därifrån.

Vi är med i en sjukt bra facebookgrupp där vi får väldigt bra info om vad som händer här på Lanta. Där bekräftade de senare att det kommer innebära utegångsförbud för alla efter klockan 19 och det kommer vara förbjudet att resa mellan provinser i landet. För oss gör det inte så mycket eftersom vi befinner oss i samma provins som flygplatsen.

MEN. Det skulle också kunna innebära att de stoppar båttrafik eller att det som förra gången det här hände i Thailand i före att man inte fick "köra fordon". DET stressar oss!
Räknas flygplan som fordon? Kommer dom stoppa flygtrafiken?

För säkerhets skull har vi bestämt oss för att idag (onsdag) åka till Krabi och ta in på ett hotell nära flygplatsen. Om det skulle vara så att nån typ av trafik stoppas och flygen fortfarande går så är vi nära flygplatsen och beredda. Vi ska försöka vara såpass nära att vi i värsta fall kan gå.

Vi lämnade in alla våra kläder på tvätt igår och de är klara idag vid 14. Så vi har bokat en bil som ska ta oss till Krabi vid 16.

Idag eller kanske tillochmed imorgon ska Thailand gå ut med vad det här undantagstillståndet faktiskt innebär. Det är bara att vänta.

Takeaway-mojito när Maja somnat, haha!

Nya regler och Saladan.

I måndags kom beskedet även här. Restauranger får bara hålla takeaway-öppet och hotellen får servera mat till endast sina egna gäster. Det var ändå väntat. Så nu är det lunch och middag på rummet som gäller!

De flesta gäster från vårat hotell åkte hem så vi är typ 15-20 pers kvar skulle jag gissa. Helt öde. Tydligen så har de sagt att man inte får ha gemensamma pooler öppna men det verkar inte vårat hotell lyssna på och det är vi glada för!

På kvällen i måndags åkte vi in till Saladan och åt middag och köpte lite saker på marknaden. Det var en helt ny stämning där. Många fler hade munskydd och de liksom kollar på oss på ett nytt sätt.

Det har blivit allmänt känt att folk här på koh Lanta också är sjuka nu. Det har nog nåt med saken att göra. Och att vi inte är så många turister kvar. Även om det kändes som det var fler där än vad det är på våran strand.

Nya flygbiljetter.

Idag lyckades vi komma fram till Qatar!
De sa "there is no way we can get you to Stockholm from doha" vilket kändes sådär. De bokade om vår biljett till en dag senare med en extra mellanlandning. Krabi-doha-london-stockholm. 14 timmar i doha, 6 timmar i England. Detta bör betyda att Qatar har slutat köra till Sverige alls. Vi tyckte London-stockholm känns lite osäkert eftersom England börjat reagera, de kan lika gärna stänga ner sina flygplatser imorn. Vi var inställda på att få en längre mellanlandning men det här. Är det värt, den långa och osäkra resan när vi släpar runt på Maja?

Till slut bestämde vi oss för att köpa nya biljetter. Det planet går på torsdag direkt mellan krabi och Stockholm och det är norwiegans näst sista flygning de gör den rutten innan de stänger ner. Det känns bra att ha en smidig väg om vi får åka! Trots att vi inte vet om vi får ersättning på nåt sätt eftersom vi nu har två hembiljetter.

Det ryktas om att många hotell verkar stänga för att det inte bor några gäster kvar. Alla åker ju hem men det kommer inga nya.

Tyvärr kretsar det mesta runt det här. Att fundera på vad som kan hända, hålla koll på vad andra länder för, försöka förutse om thailand kommer göra nåt. Läsa om andra som lyckas ta sig hem eller inte.

Bangkok har nu stängt affärer och restauranger så det finns en absolut risk att det sker här också inom några dagar. De har också stoppat sina egna medborgare att komma hem om de inte har en försäkring som täcker corona upp till 100 000 usd och ett läkarintyg som säger att du inte har corona (som är omöjligt att fixa). De kan lika gärna få för sig att stänga gränserna för både ut och inresor. Det har redan varit snack om det. Men vi hoppas att de väntar till efter torsdag.

Det är både obehagligt och fantastiskt att vara med om att ha det här stället för sig själva. Det bor folk i typ var 7e bungalow på vårt ställe. Det obehagliga är att alla åker och det inte kommer några nya. Restaurang, pool och strand är på samma ställe så var man än är är det typ 15 pers som jobbar som går runt som statister och kollar på en utan att prata. 😅

Det är sjukt svårt att förklara. De allra flesta har åkt nu. De jag pratar mest med vid poolen, en svensk familj med två barn åker på måndag. Då är Maja enda barnet här. 🤷‍♀️

Vi har det såklart också väldigt bra. Ni behöver inte vara oroliga. Men det är en himla bergochdalbana det här!

Update.

Så Lukas har alltså insett att det står i vår bokning på hemsidab att vi reser som filippinska gästarberare. Det är det sjukaste jag hört.

Alla andra som skriver i facebookgruppen vi är med i har fått sina flyg med Qatar ombokade till längre mellanlandning. Även folk som reser senare datum än vi nu. Det är ju lite oroväckande så vi försökte ringa Qatar idag. 2 timmars telefonkö sen kopplades samtalet ner. Deras kontor på flygplatsen är tydligen stängt över helgen och de har ingen mailadress. Så det var ju lätt att få tag i dom.
Ovissheten är det värsta. Det är den som inte låter oss slappna av.

England har börjat reagera nu. Typ i förrgår började Felle jobba hemifrån och idag stängde dom alla affärer utom mataffären. De stänger också restauranger. Alltså vilka ekonomiska följder det här kommer få. Det är nog skönt att vi inte vet hur det kommer bli än.

Men utöver cocid-19 har vi haft en väldigt bra dag! Jag lyssnade på föreläsningar, hämtade mat från en restaurang för att vi var hungriga när vi satt i telefonkö. Badade och lekte på stranden i solnedgången och sen åt vi god mat. Tänk om det här stycket hade varit det enda jag behövde skriva om.

Utflykt.

Igår promenerade vi till klong dao. Stranden där "alla barnfamiljer bor".
Jag bar Maja i selen utmed hela våran strand och när vi skulle gå upp på vägen upptäckte vi att jag bara hade en sko med mig. Maja måste ha slängt ut den andra. Så jag fick gå barfota. Det var VARMT.

Det fanns leksaker på restaurangen, det finns det inte på vår strand. Men det var inte så mycket folk där heller. Blir allt färre varje dag nu.

Stora världsbeslut.

Nu har det hänt grejer! Inte här hos oss. Kaoset resulterar i att vi bara stannar på samma strand utan att göra nånting alls. Men det är kanske dags för nån utflykt snart när vi inte har internet så vi kan få semester några timmar på riktigt.

Att stirra på mobilen för att hänga med i uppdateringar och försöka förstå om vi behöver kontakta UD och massa sånt där blir man utbränd av ska jag tala om!

Men dagarna går ändå. Vi behöver ju äta mat och bada trots allt! Och jag behöver såklart plugga! Igår sent på kvällen satt jag och skrev klart och skickade in 11 sidors arbete. Det var skönt att fokusera på nåt annat än stund och ännu skönare att bli av med det!

Så, läget i världen just nu är att många länder i Europa har satt sin befolkning i lockdown. Ingen får gå ut, alla som kan ska jobba hemifrån och man får inte göra saker som skapar folksamlingar. Igår stämgde Sverige ner högskolor och gymnasieskolor och förbereder för att stänga ner skolor för yngre barn också.

Senare på kvällen tog EU beslut om att stänga inresor för folk utanför Schengen. Såklart är Sverige inkluderat i det beslutet. Och det är det som eventuellt gör det lite knivigt för oss.

Qatar har ställt in hälften av alla flygningar och som vi fattar det nu, om vårat plan går, kommer vi få vänta i 13 timmar i Qatar istället för 2. Men vår hembiljett är inte förrän 27e och ju färre turister som är kvar här ju färre flygningar kommer vara nödvändiga för Qatar att flyga.

What to do. Qatar går det inte att få tag i så det bästa är nog att vänta på att dom hör av sig och hoppas på att det går. Att börja hetsa med andra flygbolag och köpa nya biljetter verkar gå sådär för alla andra som gör det. Vi ska tänka igenom saken under förmiddagen och se vad vi gör.

Tänk vad en sjukdom kan göra med världen. Vad skärt allt blev helt plötsligt. Jag hoppas att det går över och att det gör det snart.

Covid-19 alltså. Värsta sen svininfluensan och den kommer jag liksom inte riktigt ihåg.

En annan strand.

Vi promenerade längst bort på vår strand, upp på vägen och till nästa strand. Det var ett äventyr i sig.

Det var en liten mysig strand vi kom ner till, där vi åt middag, hängde i nån sorts hängmatta och sedan badade i solnedgången.

Myset. Det här är mitt bästa liv. Vill leva det minst en månad om året. Inser varje gång hur mycket jag saknat det sen sist!

Tankar om covid-19.

Det här är en för stor grej för att jag inte ska skriva ner det.
Innan vi åkte hade det redan börjat. Då var det flest fall i Kina och några i Thailand och ett i Sverige. Vi bestämde att vi skulle åka iväg ändå. Det var ju trots allt svårt att bli smittad.
Under den dryga vecka vi har varit borta har det eskalerat totalt. Italien har satt hela landet i karantän. Folk bunkrar varor för att kunna hålla sig isolerade, I Sverige också.
Lukas har fått veta att han inte får komma till jobbet 2 veckor efter att vi kommit hem.

Typ igår bestämde Sverige att alla evenemang där det ska vara mer än 500 personer är förbjudna. Konserter ställs in, konferenser, SHL, de pratar om att ställa in fotbolls-EM.

USA, läs Trump, har bestämt att inga plan från EU får landa i USA.

Det här är sjukt. Det är ju bra att alla länder försöker göra saker för att stoppa spridningen. Ska vi också vara oroliga?

Det är svårt att inte bli påverkad när man blir matad med info och rädda människors kommentarer varje gång man tittar på telefonen. Hur stort är mörkertalet i Thailand? Jag tror inte att folk här går till läkaren om de har symtom. Speciellt inte dom som bor på landet.

Det gör man inte hemma heller om jag förstått det rätt. Det är bara vissa som testas. Om man varit utomlands eller i kontakt med nån som är bekräftat smittad.

Vi har pratat så mycket om det här. Det verkar inte finnas nåt annat att prata om. Men. Det ska vara ganska svårt att bli smittad och ingen av oss är i nån riskgrupp. Där vi är är det inte så mycket folk och glest mellan restaurangerna. Vi har bestämt att vi ska undvika att vara i stan när det är massor med folk där, typ på kvällen och på night marker. I alla fall med maja som stoppar allt hon ser i munnen. Vi är inte så rädda för att bli smittade och vi hoppas att flygtrafiken fortsätter gå som den ska!

Vi har det så bra här och lever life och njuter. Och försöker vara duktiga på att använda handsprit.

Saladan.

I onsdags hade jag en pluggdag med onlineseminarium på kvällen. Det gick bra! Tänk vad smidigt att kunna plugga var som helst!

På förmiddagen låg jag på stranden en stund.

På eftermiddagen bestämde vi att vi skulle åka till den lilla staden som ligger typ 4,5 km bort.

Roligt att Maja har på sig en klänning som Johanna hade när hon var liten!

Jag köpte äntligen ett par flipflops och en ny sarong på den lilla marknaden. Sen promenerade vi tillbaka till oss. Vi åt på vägen och gick ner till stranden som ligger emellan staden och vår strand. Den är mer turistug, restaurangerna ligger väldigt tätt och stranden var hur långgrund som helst, vi fick gå långt för att komma till vattnet.

Jag har tänkt att det är drygt att det är så glest mellan ställena på vår strand och det är ju nice att man kan köra vagn på den andra stranden. Maja älskade att det var grunt i vattnet, hon promenerade rakt ut i det med alla kläder och ville inte gå upp. Vi hade inga badkläder till ån av oss.
Men jag tycker nog ändå bättre om där vi bor.
Det var en mysig dag men sen hade Maja otroligt svårt att somna. Det var mycket skrik och gnäll. Men sen sov hon hela natten i sin säng! Det har nog inte hänt sen vi kom hit!

Jimmy fyller år!

Imorse tog vi ett dopp i poolen efter frukosten. Jag lyckades bränna min rygg ganska rejält igår så jag var inomhus med de andra tills vi gick och åt lunch.

När det närmade sig solnedgång gick vi ner till stranden och badade.

På kvällen tog jag och Maja på oss finkläder för att fira Jimmys födelsedag. Vi ringde såklart och sa grattis också.

Ja vi gör inget speciellt egentligen. Men härligt är det!

Maja mådde dåligt i magen igår, men det är väl inte så konstigt. Hon äter på allt hon får tag på. Men idag verkade hon må bättre!

Måndag.

Igår hade jag en riktig pluggdag. Det blev visst lite bråttom till en deadline. Men jag löste det till slut! På kvällen var Maja helt slut och somnade på väg hem från restaurangen i min famn och vi kunde lägga ner henne i sängen. Aldrig hänt tidigare!

Det är fruktansvärt varmt på dagarna och det är så värt med AC i vårt lilla hus för vi spenderar mycket tid här. Jag går ner till stranden nån stund varje dag för att få lite sol och sen vid kanske 16.30 känner vi att det är ok att gå ut och bada med Maja.

Idag blev det dock inget bad för henne för hon har inte varit bra i magen. Hon verkade dock må mycket bättre nu på kvällen. Vi tog en promenad på stranden i solnedgången. Wow.

Vi åt middag här i hotellets restaurang men det ska vi nog inte göra igen. Det får räcka med frukosten sen äter vi på andra ställen. Trist att det inte är nå bra här. Det är en bit att gå till andra restauranger.

Bada!

Jag har varit lite orolig över att Maja ska ogilla att bada eftersom hon aldrig har gillat att bada hemma. Det visade sig att hon tycker det är superkul så länge hon får hålla i nån av oss väldigt hårt. Både i poolen och i havet!

Men sanden tycker hon är oerhört obehaglig att sätta ner fötterna i så jag är glad att jag köpte ett par såna där badskor till henne!

Alltså förstå hur mycket jag njuter av det här. Jag älskar strandlivet.

Några bilder från senaste dagarna.

Barnstolarna här ser olika ut överallt. Den här gillade Maja! Hon har en klänning på sig som hon fick av sin syssling Vera när hon fyllde år.

Solnedgången syns från poolen och hotellets restaurang. Tänk att vi kan gå ner och titta på den varje kväll!

Sommartjejen.
Maja har inte fått till det med jetlagen. Eller så är det nåt annat. Hon brukar ju inte vara bra på att sova hemma heller. Inatt vaknade hon 01.30 och somnade om vid 5. Det blev ingen frukost för oss idag heller...

När vi vill äta middag på stranden kan vi inte ta med barnvagnen. Då får Maja åka sele.

Idag har jag pluggat lite och Lukas var tvungen att jobba nu på kvällen. Imorn måste jag plugga MYCKET. För jag har en deadline på måndag och har inte fått nåt alls gjort sen vi kom hit. Men det löser sig!

Här bor vi!

Boendet är inte riktigt som vi väntat oss. Det är fläckigt och lite trasigt så det känns som vi betqlar lite mycket. Men vi har vattenkokare och kylskåp, det väger upp!

Jag tycker det är lite tråkigt att det inte är nån skugga nånstans. Inte vid poolen och inte vid havet så det är svårt att vara ute med Maja innan klockan typ halv fyra på dagarna. Det är suupervarmt, typ 34 grader i skuggan.

Igår åkte vi på utflykt in till den lilla staden och käkade lunch vid vattnet.

Här åker vi moppetaxi tillbaka till hotellet. Maja tyckte det lät lite mycket.

Framme!

På Arlanda gick allt smidigt och Maja somnade samma minut som vi lyfte, vi hade bokat ett så kallat baby basinett till henne som vi lyfte över henne i.

Att på köpet få platser med stort benutrymme var ju inte tråkigt! Hon sov bara en timme och sen var det vi som fick uppehålla henne de sista 4,5 timmarna på flygningen.

I Doha i Qatar hade vi mellanlandning i nästan exakt 3 timmar. Maja sov ca 40 min i en lånevagn, vi åt lite och lekte på en lekplats.

På andra flygningen somnade Maja i min famn när vi lyfte och sen var det turbulent i ca1, 5 timme så då fick vi inte lägga henne i den lilla sängen. Hon sov såklart bara 1,5 timme. Ett tag när vi hade typ 2 timmar kvar orkade hon inte längre och blev helt skrikig, jag tror hon hade ont i magen också. Men utöver det gick det superbra!

När vi landat hade vi bokat en egen bil till hotellet, Maja fick en barnstol så vi kunde slappna av och sova en stund vi också. Ca 1,5 timme tog det från flygplats till hotell.

Vi landade runt 06 lokal tid vilket är 01 hemma. Vi fick som tur var rummet direkt och efter en titt på hotellet sov vi ikapp 3 timmar.

Vi kollade på solnedgången och åt lite och sen gick vi och la oss igen.

Jag tror vi kommer ha det jättebra här!
Btw har vi wifi på rummet som verkar ganska bra så jag kommer kunna uppdatera!

Packade och klara.

ALLTSÅ vad härligt det ska bli att åka på äventyr!
Dagen idag har gått åt att handla lite småsaker som vi ska ha med oss och mestadels packa.
Lukas jobbade halvdag och kom hem typ vid 13.30.
Efter det har vi packat i omgångar och lekt med Maja i omgångar.
SÅ mycket att tänka på, har aldrigt tänkt såhär mycket när jag har packat förut.
Men samtidigt känner jag mig ganska lugn.
Kläder, mat och gröt är nerpackat och resten kan man väl köpa.

Jag har tillochmed tänkt ett steg längre och packat Majas kläder i två olika väskor ifall en skulle komma bort några dagar.

Lukas har gått ut med all packning till bilen och jag kollar igenom lite plugg innan jag ska packa ner datorn.

Vi ska upp vid halv 5 och åka och hämta Lukas pappa som ska köra oss till Arlanda.

Jag kommer förmodligen ha lite begränsat internet men hoppas på bra wifi så jag kan uppdatera.
För nu åker vi på äventyr i över TRE veckor!

Stressad.

Men det är ju mest för att jag vill gå händelserna i förväg och göra tre veckors plugg innan vi åker till Thailand. Har nu lyckats skriva typ 7 sidor på ett arbete som ska vara 10-12. Och det ska vara klart 20 mars så det känns ändå lugnt. Jag hinner klart med det i Thailand.

Igår vid 17 gick jag ner till centrum och plötsligt gjorde jag lite volontärarbete gegänom att hjälpa Louise att plocka undan efter ett event för att hon skulle bli klar snabbare. Är nu också kompis med en av ordningsvakterna i centrum på grund av detta. Haha.

Så Louise hängde här i typ en timme och sen tog vi sällskap till stan där jag mötte Lollo. Vi åt indiskt på Holy Cow. Supergott!

Idag ska det packas och fixas för IMORN ÅKER VI TILL THAILAND.